lauantai 14. tammikuuta 2012

Vuoden verran kirjabloggausta

Blogin 1-vuotispäivän kunniaksi lienee sopivaa hieman pohdiskella tätä blogiani. Päivän kunniaksi päätin myös kokeilla ensimmäistä kertaa ajastaa postaukseni, sillä oikeasti olen tänään muualla kuin koneeni äärellä - olettaen siis, että ajastus onnistuu.

Blogini päivittyi viime vuonna hieman hitaanlaisesti, postauksia kertyi yhteensä 31. Koen kuitenkin tahdin sopivaksi itselleni - en ole erityisemmin stressannut blogiani ja sen pariin on ollut aina mukava palata. Nopeatempoinen päivitystahti ei vain taida sopia minulle. Hyvistä aikeista huolimatta blogi on saattanu jäädä välillä yli kuukaudeksikin päivittämättä. Tekisi mieli luvata, että tänä vuonna kirjoitan vähintään yhden postauksen joka kuukausi ja että yrittäisin saada kirjoitettua jotain kaikista lukemistani kirjoista. Koska en kuitenkaan edelleenkään halua stressiä blogistani, en lupaa mitään.

Kuten jo aiemminkin totesin, luin vuonna 2011 44 kirjaa, joka oli tuplasti enemmän kuin edellisenä vuonna. En usko, että kasvanut kirjamäärä johtuu pelkästään tästä blogistani, vaan ennemminkin luulen, että koska olen taas ollut innostuneempi kirjoista, olen myös halunnut kirjoittaa blogia lukemisistani. Sen sijaan voisin veikata lukeneeni monipuolisemmin blogin ansiosta. En ole jumittanut vain joihinkin muutamiin sarjoihin, vaan lukenut varsin monenlaisia fantasia-kirjoja. Lisäksi olen pyrkinyt sinnikkäästi lukemaan kaikki aloittamani kirjat loppuun - vain yksi vuonna 2011 aloittamani kirja taitaa jäädä lukematta.

Ainoa blogihaasteeni viime vuonna oli lukea kaikki vuoden 2011 Tähtifantasia-ehdokkaat. Onnistuin haasteessani ja pidin tästä haasteesta siinä määrin, että olen suunnittellut myös tänä vuonna lukevani tulevat ehdokkaat. Suunnitelmista huolimatta kokoava postaus aiheesta jäi viime vuonna kirjoittamatta, joka hieman harmittaa. Tänä vuonna tavoitteena olisikin ehdokkaat luettuani kirjoittaa omasta voittajasuosikistani.

Minulla on ollut myös muutama ääneenlausumaton haaste itselleni. Näillä haasteilla ei ole mitään aikarajaa, mutta aina ajoittain olen näihin liittyviä kirjoja lukenut. Ensinnäkin tavoitteenani on lukea kaikki Vaskikirjojen julkaisemat kirjat. Tällä hetkellä Vaskikirjat on julkaissut 12 kirjaa, joista olen lukenut 8. (Suosikkini lukemistani on ollut Ellen Kushnerin Thomas Riiminiekka, jonka luin jo ennen tämän blogin aloittamista.) Toisena tavoitteenani on lukea kaikki aiemmatkin Tähtifantasia-ehdokkaat, joista lukematta on vielä kymmenen. Kolmantena tavoitteena olen ajatellut lukea myös Kuvastaja-palkinnon voittaneet teokset, joista lukematta on seitsemän, eli suurin osa. En aio seurata näitä "haasteitani" mitenkään blogissani, mutta voisin ehkä lisätä blogiteksteihin näihin liittyvät tunnisteet.

Olen vähitellen muokkaillut blogiani omasta mielestäni toimivampaan muotoon. Aluksi blogitekstien tunnisteet olivat hyvin erilaisia kuin ne ovat nyt. Totesin jossain vaiheessa, etten pitänyt kirjojen luokittelusta tiettyihin tyylilajeihin, joten poistin nämä ja sen sijaan luokittelin postaukseni kirjailijoiden mukaan. Lisäsin myös kirjojen arvosanat tunnisteisiin, sillä koin niiden selkeyttävän mielipiteitäni. Annan joka tapauksessa kirjoille arvosanat Risingshadowin tietokantaan, joten yhtä hyvin voin myös mainita arvosanat blogissani. Lopullinen päätös arvosanojen lisäämisestä syntyi kirjoitettuani arvostelun Tuulen nimestä. Minulla oli kirjaa kohtaan hyvin suuret odotukset, jotka eivät täysin täyttyneet. Pettymykseni heijastui kirjoituksestani, mutta mikäli antamani arvosana (4/5) olisi ollut alusta asti tiedossa, olisi lopullinen mielipiteeni kirjasta tullut selkeämmin esille.

Minulla ei ole mitään erityisiä perusteita, joiden mukaan arvosanat annan, mutta esimerkiksi Goodreadsin tulkinnat arvosanoista vastaavat aika hyvin omia ajatuksiani kirjoista. Viittä tähteä en anna kirjalle helpolla, kun taas neljä olen antanut varsin monille. Viime aikoina olen opetellut antamaan reilusti myös kakkosia sellaisen ansaitseville. Mikäli kirja ei tunnu omalta, ei minun tarvitse antaa sille kummoista arvosanaakaan. Ykkösiä sen sijaan en oikein osaa antaa ja epäilen, että ykkösen ansaitseva kirja saattaisi jäädä lukematta loppuun.

Jokseenkin sekalaisia ajatuksia tuli nyt kerättyä tähän postaukseen. Monet näistä ovat kuitenkin sellaisia, joista olen ajatellut kirjoittaa, mutta en ole sitten kuitenkaan tullut sitä tehneeksi. Synttäripostaus tuntui nyt sitten hyvältä hetkeltä pohtia omaan blogiin liittyviä seikkoja ääneen. Heräsikö teille lukijoille jotain ajatuksia tästä sekametelisopasta?

P.S. Täytyy vielä hieman hehkuttaa, tilaamani Kindle saapui "eilen". Päivän kokeilun perusteella olen aivan ihastunut. <3

4 kommenttia:

  1. Onnea 1-vuotiaalle! Minua ainakin kiinnostaa palkintoehdokaskirjoista kirjoitetut kokoomateksit eli jään odottamaan tämän vuoden Tähtivaeltaja-tekstejäsi. En itse juuri malta lukea fantasiakirjallisuutta, mutta pidän aina korvat ja silmät auki mahdollisten hyvien fantasiakirjojen varalta, sillä lahjon miestäni muutaman kerran vuodessa nimenomaan sen genren kirjoilla.

    VastaaPoista
  2. Onnea 1 vee! ja kiva että olet liittynyt lukulaiteomistajiin :)

    Minä olen aina kokenut numeroarvosanat kirjoille vaikeaksi antaa. Risingissa tuskailen niiden kanssa, kun ei ole kuin kokonaisia tähtiä annettavana.

    VastaaPoista
  3. Onnea yksivuotiaalle! Jatka ihmeessä samaan, hyvään malliin :)

    VastaaPoista
  4. Sonja: Kiitos! Ja kiva kuulla, että kokoomateksti kiinnostaa. Pitää yrittää tänä vuonna tsempata tuon kanssa.

    Raija: Kiitos! Minä puolestani varmaan kokisin puolikkaat tähdet hankaloittavaksi seikaksi. Pelkillä kokonaisilla asia on jotenkin mukavan suoraviivaista.

    Laura: Kiitos! :)

    VastaaPoista